SUPPORT > WAT IS HET AIDA-MODEL?

Het AIDA-model is een veelzijdig model en leent zich uitstekend voor het schrijven van aanlokkende webteksten. In het AIDA-model staan de vier letters voor Awareness, Interest, Desire en Action. Door deze structuur te gebruiken zorg je ervoor dat de lezers geprikkeld worden. Het helpt je om na te denken over een pakkende titel, maar ook hoe je de interesse van je doelgroep kunt grijpen. Met je website probeer je het juiste verlangen te creëren, zodat je doelgroep overgaat tot actie. Het AIDA-model komt oorspronkelijk uit de traditionele marketing, maar het wordt vandaag de dag wederom gebruikt om engagement te creëren in marketingcampagnes. Hieronder staan de vier letters uitgewerkt voor de verduidelijking ervan:

A (Awareness)

De eerste A stond voor ‘attention’ en kwam vanuit de traditionele marketing, maar bij online marketing wordt het gebruikt voor ‘awareness’. De online vindbaarheid is een belangrijk aspect vanuit de online marketing principes. In deze fase houdt het in dat de lezer bewust is of moet worden van jouw bedrijf, product of dienst.  

I (Interest)

Interesse opwekken is de tweede stap in het model. Het doel is om de afnemer te richten op de positieve aspecten van een product, merk of dienst. De afnemer moet geïnteresseerd raken. De specificaties sluiten aan op wat de afnemer wil en het onderscheidend vermogen van je bedrijf, product of dienst biedt hiervoor een goede basis. Combineer dit met de zoektermen waar je op gevonden wilt worden en genereer waardevol verkeer op je website.

D (Desire)

In deze stap wordt de interesse omgezet in een verlangen of voorkeur voor het product of dienst. Vaak zal de zoekterm gericht zijn op de voordelen van een product of dienst. In deze fase zorg je ervoor dat de bezoekers op jouw website overtuigd worden van jouw kracht. Hier is het zaak om de juiste overtuigingstechnieken toe te passen.

A (Action)

De actie fase is de laatste fase van het AIDA-model. Het doel binnen deze fase is de afnemer te bewegen een handeling te laten verrichten. De afnemer moet de gelegenheid hebben om actie te ondernemen en het af te kunnen ronden.

 

terug naar veelgestelde vragen

GEÏNTERESSEERD?

Laat ons u terugbellen! Wanneer u hieronder uw naam en telefoonnummer achterlaat nemen wij contact met u op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ga omhoog