Wat zijn de 7 basiselementen van een succesvolle online marketing campagne?

Geplaatst op 4 februari 2021 in Online marketing

Online marketing is vandaag de dag onmisbaar om zichtbaarheid te creëren voor jouw producten/diensten die jij aanbiedt aan jouw doelgroep. In deze blog zal ik uitleggen wat de betaalde versie van online marketing inhoudt: Search Engine Advertising. Google Ads helpt online marketeers om de juiste doelgroep te bereiken en deze doelgroep in waardevolle klanten te transformeren. Hierbij maakt het niet uit of je bedrijfsdoel is om producten of diensten te promoten, je sales te verhogen, meer leads binnen te krijgen of websitebezoeken te verhogen. Dit zijn voorbeelden van doelen waar een campagne bij kan helpen.

Even kort over mijzelf: Als online marketeer houd ik mij onder andere bezig met deze vorm van online marketing (SEA) binnen Next Buzz. Om deze materie goed onder de knie te krijgen zijn de cursussen van Google Ads erg waardevol. Door deze cursussen krijg je een goed beeld van de verschillende fundamenten en mogelijkheden binnen online marketing.

Een van de waardevolle elementen die ik heb geleerd uit de cursussen bestond uit het leren van de cruciale stappen die komen kijken bij het opzetten van een campagne binnen Google Ads. Doordat ik hier nu vaak mee bezig ben tijdens het opzetten van campagnes, zie ik de waarde er enorm van terug. Ik deel deze graag met jou aan de hand van de volgende uitleg.

Deel 1 de start
In dit deel gaat het om het nadenken over de manieren waarop jij wil dat er meer verkeer komt naar jouw website, service of product. Waar moeten advertenties gezien worden en hoeveel wil je investeren? Ook kan er nagedacht worden over wat voor content er in de advertenties zal worden geplaatst. Als laatste is het belangrijk dat de zoektermen van de (potentiële) klant op Google overeen komen met de zoekwoorden waar het bedrijf in wil investeren. In andere woorden, weet waar de (potentiële) klant naar zoekt in jouw industrie en probeer die behoefte te vervullen. Hiervoor is eerst onderzoek nodig, bijvoorbeeld met een zoekwoordenanalyse.

Deel 2 een doel van een campagne
Als een campagne wordt opgezet moet er gedacht worden aan het specifieke marketingdoel van de campagne. Dit doel is belangrijk om vervolgens de juiste acties uit te voeren. Een marketingdoel heeft te maken met wat het bedrijf wil bereiken zoals leads, verkoop of website verkeer.

Deel 3 Selecteer een netwerk
Stap 3 gaat om het bepalen waar advertenties van het bedrijf zullen worden weergegeven met de beste zichtbaarheid. Binnen Google Ads zijn er verschillende netwerken die bepalen waar de advertentie allemaal zichtbaar is. Dit kunnen ook partners van Google zijn.

Deel 4 soorten apparaten
In deze stap gaat het om het selecteren van de juiste apparaten om de advertenties te weergeven (desktop, tablet, mobiel). Dit hangt volledig af van het zoekgedrag van de doelgroep en kan verschillen per industrie. Advertenties kunnen ook aangepast worden gebaseerd op het soort apparaat.

Deel 5 bepaal de locatie en de talen
Het is belangrijk om in de campagne te weten waar (potentiële) klanten zich bevinden. Dit kan specifiek zijn (een stad), een grotere omgeving (een provincie) of zelfs een land. De taal instellen hoort hier ook bij waardoor de advertenties bij de juiste mensen terecht komen.

Deel 6 bepaal het budget en de biedingsstrategie
Het enerlaatste deel gaat om het instellen van de gewenste biedstrategie wat een handmatige strategie kan zijn of automatisch, gecontroleerd door Google. Naast een biedstrategie is het vaststellen van een budget ook essentieel. Hierdoor houd je grip op jouw campagne. Een budget kan gedurende een lopende campagne ook aangepast worden.

Deel 7 Bereik de juiste klanten met jouw advertenties
Na het volgen van deze 6 delen volgt er nog een belangrijke stap. Deze stap gaat om het juist inrichten van de campagne met de juiste advertentiegroepen en zoekwoorden die daarbij aansluiten. Structuur is hierbij erg belangrijk om de juiste onderwerpen van een campagne bij de juiste advertentiegroepen en zoekwoorden te plaatsen. Daarnaast wordt er ook een advertentie gecreëerd die de kop, url en beschrijving bevat die zichtbaar is voor de (potentiële) klant.

Heb je nog meer behoefte aan uitleg of heb je interesse in hoe wij vanuit Next Buzz jouw bedrijf verder kunnen laten groeien? Neem gerust contact op via info@nextbuzz.nl ! We helpen je graag onder het genot van een (digitale) kop koffie!

Iris Reuterink Online Marketeer

Onderwerpen

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Ga omhoog