Weet jij ook nooit welke formaten je moet gebruiken voor welke platformen van sociale media? In deze blog ga ik je er alles over uitleggen.

Geplaatst op 15 oktober 2021 in Alles tonen

Voor bedrijven is het ook belangrijk om de verschillende sociale media kanalen in te zetten in je online marketing strategie. Ook is het bekend dat posts op sociale media met foto’s meer interactie zullen genereren dan posts zonder foto’s. Je kunt ervoor kiezen om op elk platform foto’s te uploaden van hetzelfde formaat. Hierdoor kan het gebeuren dat de afbeelding moet worden bijgesneden of dat de afbeelding onduidelijk wordt. Daarnaast kan het ook zijn dat een deel van de afbeelding ontbreekt en de afbeelding er niet uitziet zoals gepland. Wil je deze problemen niet hebben? Wij bieden je graag de oplossing!

Formaten van verschillende sociale media platformen in een handig overzicht

Om een ​​professionele uitstraling te krijgen is het belangrijk om afbeeldingen van verschillende formaten te gebruiken. Zo kun je foto’s, video’s en afbeeldingen op de juiste manier opmaken en zien je sociale media posts er precies zo uit als je je had voorgesteld. Het kost veel tijd om deze formaten zelf uit te zoeken op alle sociale media kanalen, daarom hebben we voor jouw gemak een spiekbriefje gemaakt. Dit spiekbriefje laat dé formaten zien van sociale media afbeeldingen, video’s of profielfoto’s. De volgende kanalen worden behandeld: Facebook, LinkedIn, YouTube, Instagram, Twitter en Pinterest. Met behulp van dit overzicht kun je alle belangrijke afbeeldingsformaten van sociale media direct onder de knie krijgen!

Facebook

Facebook biedt veel verschillende opties voor afbeeldingen en afbeeldingsformaten. Voor jouw eigen profiel kun je al een profielfoto en een omslagfoto kiezen. Voor persoonlijke informatie en omslagfoto’s kun je de indelingen op de desktop of mobiele apparaten onderscheiden. Naast deze twee beeldformaten kunnen er ook afbeeldingen geplaatst worden bij posts op Facebook, zoals gedeelde afbeeldingen, foto’s met links, verhalen, video’s of carrousels (meerdere aangrenzende vierkante afbeeldingen).

Afmetingen voor Facebook:

  • Facebook omslagfoto: 820 x 312 pixels
  • Facebook profielfoto: 180 x 180 pixels
  • Facebook link delen: 1200 x 628 pixels
  • Facebook afbeelding delen: 1200 x 630 pixels
  • Facebook evenement omslagfoto: 1920 x 1080 pixels

 

 

Instagram

Instagram stond vroeger bekend om de vierkante foto’s en afbeeldingen. Nu kunnen ook verhalen, rechthoekige landschappen en portretfoto’s geplaatst worden. Maar wees voorzichtig: in de Instagram-feed ziet de afbeelding er vierkant uit. Als jouw doel een goede feed is, dan kun je beter een vierkante foto of afbeelding gebruiken.

Afmetingen voor Instagram:

  • Instagram profielfoto: 180 x 180 pixels
  • Instagram afbeelding: 1080 x 1080 pixels
  • Instagram video: 750 x 1334 pixels
  • Instagram landscape afbeelding: 1080 x 608 pixels
  • Instagram verticale afbeelding: 1080 x 1350 pixels
  • Instagram verhaal: 1080 x 1920 pixels

 

 

LinkedIn

Op LinkedIn worden circulaire profielfoto’s gebruikt en elke profielpagina heeft een omslagfoto. LinkedIn kan gemakkelijk foto’s publiceren omdat er maar één formaat wordt gebruikt.

Afmetingen voor LinkedIn:

  • De achtergrond header LinkedIn: 1584 bij 396 pixels
  • De profielfoto LinkedIn: 400 bij 400 pixels
  • Het logo LinkedIn bedrijfspagina: 300 bij 300 pixels
  • De hero banner LinkedIn bedrijfspagina: 1128 bij 376 pixels
  • De gedeelde afbeelding LinkedIn pagina: minimaal 646 bij 200 pixels

 

Twitter

Twitter gebruikt, net als Facebook en LinkedIn, een omslagfoto in jouw profiel. Er is een vierkante avatar op Twitter en er is maar één afbeeldingsformaat voor tweets.

Afmetingen voor Twitter:

  • Twitter profielfoto: 400 x 400 pixels
  • Twitter omslagfoto: 1500 x 500 pixels
  • Twitter tijdlijn afbeelding: 440 x 220 pixels

 

 

YouTube

YouTube maakt gebruik van video’s die een vaste grootte hebben van 1280 x 780 pixels. De omslagfoto kan op jouw eigen profiel worden geplaatst.

Afmetingen voor YouTube:

  • YouTube profielfoto: 800 x 800 pixels
  • YouTube coverafbeelding: 2048 x 1152 pixels
  • YouTube coverafbeelding veilige ruimte tekst en logo’s: 1235 x 338 pixels
  • YouTube video: 1920 x 1080

 

Hulp nodig?

Kom je er toch niet uit en heb je hulp nodig? Neem contact met ons op via info@nextbuzz.nl of 0337601960. Wij helpen je graag!

Kevin van de Bunt - Custumor Succes Manager

Kevin van de Bunt Customer succes manager

Onderwerpen

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ga omhoog