Google Search Console beta, wat gebeurd er en wat betekent dit voor jou?

Geplaatst op 22 februari 2018 in Alles tonen, Online marketing

Google Search Console

Bij Next Buzz gebruiken we dagelijks de Google Search Console om de sites van onze klanten te monitoren en te beheren. Voorheen was dit vrij statisch en gericht vanuit cijfermatig inzicht. Leuk als je van data analyseren houdt, maar minder leuk als je snel overzicht wil hebben. Na een recente update van Google kan je sinds kort gemakkelijker alle informatie in een oogopslag bekijken. Los van de opmaak worden er ook vier nieuwe functies gepresenteerd die we hieronder verder toelichten.

Google Search Console Functies:


1 AMP-status

Google vindt snel ladende websites en pagina’s (Accelerated Mobile Pages) erg fijn, dus voor mobiel is dit geen uitzondering. Er wordt al een paar jaar gepusht op snelle mobiele pagina’s (AMP’s), dus het is goed dat de Search Console bijgewerkt is met een nieuw rapport over de prestaties. De Accelerated Mobile Pages leveren een andere opmaak, maar verbeteren de laadtijd. Binnenkort kun je jouw AMP-prestaties controleren , inclusief hoe jouw pagina’s worden weergegeven met eventuele fouten die erbij optreden.

2 Indexdekking

Google Search Console biedt al meerdere gegevens over hoe jouw site is geïndexeerd, maar het nieuwe rapport voor de indexdekking toont u nog meer informatie. Het systeem waarschuwt je automatisch wanneer er een indexeringsfout is. Daarbij kan het systeem je helpen de oorzaak van het probleem te achterhalen, zodat je het sneller kan oplossen. Wanneer je een bepaald probleem opzoekt, krijgt je een reeks diagnostische hulpprogramma’s waarmee je het probleem kunt begrijpen. Hier zit ook een deelknop bij, zodat je deze gegevens snel kunt delen binnen je bedrijf of externen die je helpen met onlineproblemen oplossen. Er is zelfs een knop ‘bevestig de oplossing’ die je kunt gebruiken om te controleren of de verbeter actie werkt.

3 Zoekprestaties

Het gedeelte ‘Zoekanalyse’ is een van de belangrijkste en een van de meest gevraagde functies voor uitbreiding door het grote publiek. Het nieuwe rapport ‘Zoekprestaties’ van Google bevat meer diepgaande gegevens , zoals klikken, vertoningen, klikfrequenties, gemiddelde positie en huidige positie. Voortaan kun je namelijk tot 16 maanden terug in jouw gegevens. Dit is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de huidige beperkingen binnen het systeem.

4 Vacatures

Op dezelfde manier heeft Google vorig jaar op bepaalde locaties zijn Google for Jobs-functie uitgerold en binnenkort kan de Search Console jouw via die functie mogelijkheden bieden om de on-site vacatures te vermelden (met daarbij hun prestaties).


– Hoe kunnen wij je vanuit Next Buzz helpen? –

Kom je tijdens het rondkijken dingen tegen die je niet helemaal begrijpt? Neem gerust contact op! We helpen je graag!

Maak jij al gebruik van de Google Search Console beta versie? Of heb jij zelf nog andere inzichten (al dan niet van Google) die je mist in bovenstaande overzicht? Wij horen het uiteraard graag!

 

Wil je meer weten? Neem contact op! 

Caspar Vroom

Caspar Vroom Online Marketeer

Onderwerpen

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ga omhoog