Een succesvolle zoektermen analyse opmaken

Geplaatst op 17 november 2017 in Alles tonen, Online marketing, Webshop

Zoekwoorden analyse

Een goede zoektermen analyse is een onmisbaar onderdeel voor elk SEO (Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie)-traject. Maar waarom is dat eigenlijk? Het allerbelangrijkste is dat het jou inzicht geeft in het zoekgedrag van jouw (potentiële) klanten. Dit resulteert in een concreet overzicht waarmee je kunt bepalen welke content je website nodig heeft of gaat hebben en hoe je je website het meest optimaal kunt inrichten. Maar hoe werkt de zoekwoorden analyse überhaupt? Hoe begin je en wat heb je nodig? Om je te helpen bieden we je in dit blogartikel enkele handvatten om een goede start te maken, waaronder een concrete handleiding. Mocht je nog vragen hebben, dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen voor een helpende hand.

1. Hoe begin je met een zoektermen analyse?

De zoektermen analyse begint vanuit jouw bedrijf en jouw merk. Als een kip zonder kop zoektermen gaan opschrijven kan altijd, maar een goede voorbereiding scheelt een hoop werk. Bepaal, om te beginnen, wanneer het zoektermen traject voor jou geslaagd is. Op deze manier baken je het traject af, kun je concrete doelen stellen en kun je beginnen om een plan uit te werken hoe je de doelstellingen gaat bereiken. Neem je eigen klanten eens goed onder de loep en bedenk wie jouw doelgroepen zijn en waarom zij klant bij jou zijn. Vaak heb je dit al wel in je hoofd, maar het helpt om deze redenen op te schrijven. Deze vormen namelijk jouw kern zoekwoorden. Hierdoor krijg je inzicht in wat jouw belangrijkste zoekwoorden zijn en waar jij op gevonden wil worden. 

Voor Next Buzz vinden we het bijvoorbeeld belangrijk dat we gevonden worden op ‘online rendement’ en ‘internetbureau’. In combinatie met de term ‘Amersfoort’ hebben we een eerste richting voor onze kern zoekwoorden. 

2. Hoe kan ik deze zoekwoorden omzetten naar zoektermen?

Het is goed om uit te leggen dat een zoekterm kan bestaand uit meerdere zoekwoorden. Kijk maar eens hoe je zelf zoekt in Google. Vaak gebruik je meerdere woorden, waardoor je zoekterm specifieker wordt.
Het zoekwoord is het woord of aantal zoekwoorden dat iemand ingeeft in de zoekmachine, wanneer hij of zij ergens naar op zoek is. Het is wat er als zoekopdracht wordt ingegeven. In het Engelse is het een keyword of keyphrase en deze termen worden ook veel gebruikt in Nederland. De zoekopdracht wordt overigens steeds meer een ‘zoek zin’, omdat er vaak hoe, wat, waarom vraag bij het zoekwoord geplaatst wordt. Hoe er gezocht wordt is vooral afhankelijk van je klant en welk doel hij of zij online wil bereiken. 

Het is van belang om op elk zoekwoord goed zichtbaar te zijn en de huidige zoekmachines zijn hier op afgestemd. De zoekopdracht wordt steeds beter begrepen door de zoekmachines en de synoniemen worden meegenomen bij het zoeken. Je hoeft dus niet per definitie voor elk zoekwoord een afzonderlijke landingspagina te maken. Soortgelijke begrippen kunnen op een enkele landingspagina opgevangen worden, waarbij het kern zoekwoord en de synoniemen benoemd worden. 

3. Uitwerken van je zoektermen strategie?

De zoektermen strategie uitwerken is de volgende stap, voordat je aan de zoekwoorden analyse begint. Gevonden worden op jouw zoekwoorden is een deel van het verhaal, maar wat wil je bereiken met de zichtbaar

heid van jouw zoektermen? Wil je jouw online diensten of producten aanbieden? Of wil je jouw merk versterken met de online aanwezigheid? Heb je een fysieke winkel en wil je een sterke aanvulling hierop, zodat je jouw service of ondersteuning kunt uitbreiden? Of wil je jouw kennis delen en informatie verstrekken, zodat je jouw online autoriteit kunt bevestigen? Deze vragen helpen bij het bepalen wanneer een traject geslaagd is. 

Jouw doelgroepen vormen vervolgens de drijfveer voor jouw zoektermen analyse. Het is van belang dat je in de huid van jouw klant kruipt en bedenkt hoe hun ‘klantreis’, ook wel de ‘customer journey’ verloopt. Er zijn verschillende modellen die je hiervoor kunt gebruiken. 

Het AIDA-model is een praktisch handvat hiervoor bijvoorbeeld, omdat het de sales funnel voor jouw site structureert. Wanneer iemand bepaalde zoekopdrachten invult kan er herleid worden wat zijn of haar intentie is. Aan de hand van die intentie kan er door het AIDA-model bepaald worden waar de klant zich in de sales funnel bevindt. Het is geen vereiste, maar het inzicht zorgt wel voor meer controle over het proces. Heb je dit in kaart gebracht? Dan kun je gericht op zoek naar de relevante zoekopdrachten van jouw klanten. 

4. De zoektermen analyse; wanneer is het goed?

De zoektermen analyse is het onderzoek omtrent de relevante zoekwoorden afgestemd op het bedrijf, haar doelgroep en de online zoekopdrachten. Wanneer jij de belangrijkste zoekwoorden hebt geformuleerd ontbreekt er nog een belangrijk onderdeel. De kern zoekwoorden moeten gekwantificeerd worden. Het is van belang dat het maandelijkse zoekvolume en de concurrentiedruk van het zoekwoord in cijfers uitgedrukt worden. Zo wordt het inzichtelijk bij welke termen er groeipotentieel ligt. Dit laatste is vaak het lastigste, omdat de zoekenwoorden analyse tools vaak niet gratis te gebruiken zijn. Vanuit Google is er de AdWords zoekwoordplanner, maar daarvoor is een (gratis) AdWords account nodig. Verder zijn er bijvoorbeeld diensten als Keywordtool, Semrush en Wordstream. Zij bieden een goed platform voor het analyseren van de zoekwoorden, maar hier is wel een abonnementendienst aan verbonden. Wanneer alle zoekwoorden in kaart gebracht zijn in combinatie met het maandelijkse zoekvolume en de concurrentiedruk, kan er geoordeeld worden wat de beste inrichting wordt voor de website. Wanneer is het dus goed? Wanneer jij het gevoel hebt dat jouw bedrijf op de juiste manier op de kaart gezet wordt en wanneer jij weet dat jij de juiste doelgroep benaderd hebt. Verder is het praktisch om via Google Search Console jouw website in de gaten te houden, zodat je weet hoe je website ervoor staat. Dit vormt een stabiele basis, zodat je een begin kunt maken.

Klik hier om de template te downloaden

Wil je meer weten? 

Kom je er zelf niet uit? Wij zijn al sinds 1999 bezig met online en hoe je het optimaal rendement kunt halen uit je online activiteiten. Hierdoor kunnen we onze klanten uitstekend begeleiden in het succesvol inzetten van hun online activiteiten. Bekijk onze dienstenpagina om te zien hoe we dit aanpakken.

Wil je meer weten? Stuur ons een mailtje (info@nextbuzz.nl) of bel ons (033-760 1960) en we helpen je graag!

Caspar Vroom

Caspar Vroom Online Marketeer

Onderwerpen

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ga omhoog