Visueel aantrekkelijke website – waarom belangrijk of niet?

Geplaatst op 28 november 2016 in Alles tonen, Webdesign

visueel aantrekkelijke website quote

Wat is het eerste wat je doet als je op zoek bent naar dat ene bedrijf of product of dienst? De kans is groot dat je er op googelt. Vervolgens klik je op een link die je naar een website leidt. Zelf haak ik af als ik zelf teveel moet gaan zoeken naar de informatie die ik wil hebben. Dit heeft te maken met mijn verwachtingen. Als bezoeker mag ik verwachten dat er rekening wordt gehouden met wat ik zoek.

Simpel voorbeeld: tijdens mijn vrije dag loop ik binnen bij een telecomzaak om een nieuwe telefoon met abonnement af te sluiten. Als ik de winkel binnenkom, verwacht ik dat de verkoper mij vraagt “waarmee kan ik je helpen?” en verder helpt. Zoiets verwacht ik ook als ik op een website beland. Veel te lange laadtijden en voor het oog niet visueel aantrekkelijke websites zorgen voor veel onduidelijkheid. We zijn in de loop der jaren zo vertrouwd geraakt met websites dat de meeste mensen wel een mening hebben. De gebruiksvriendelijkheid van een website (ookwel usability) kan een website maken of breken en we helpen je graag om het ook visueel op orde te hebben.

Snelle beslissers op je website

Waar ik in deze blogpost op in wil gaan is het visuele van een website. Als vormgever kijk ik in eerste instantie nu eenmaal naar de visuele aantrekkelijkheid en van een website. Wij de beslissers maken deze oordelen heel snel en dit speelt mee in de usability. Onderzoek wijst uit dat er in minder dan een seconde wordt opgebouwd welke ons helpt beslissen of we gaan of blijven. Deze eerste visuele indrukken hangen onder andere af van de structuur, kleur, witruimte, symmetrie, gebruikte fonts en hoeveelheden tekst en afbeeldingen van een website.

Nu kan ik een lijstje gaan opnoemen met waarom jij bij ons aan het juiste adres bent voor een complete realisatie van je website zoals:

  • Wij luisteren actief naar wat jij wilt en belangrijk vindt.
  • Door middel van tips en ideeën kunnen wij jou indien nodig de opties en mogelijkheden laten zien waaraan je zelf nog niet hebt gedacht.
  • Bij het ontwerp houden we rekening met het doel en bereik van de website.

Maar nu mag ik er toch vanuit gaan dat alle internetbureaus dit continu up-to-date houden samen met met hun kennis en ervaring en wij niet de enige zijn die dit kunnen aanbieden? Graag laat ik je zien wat ik als vormgever zo goed vind aan de hand van een aantal voorbeelden:

Evers + Manders

Evers + Manders

Als je op de website van Evers + Manders komt, zie je een logo waaraan gelijk vanaf te lezen valt wat Evers + Manders is. Vervolgens zie je een duidelijke navigatiestructuur waar op de homepage door middel van tekst en visuele weergave verder op in wordt gegaan. Het gebruik van witruimte op de juiste plekken zorgt voor een fijne leesbaarheid. De pagina’s hebben heldere kopteksten welke eveneens in de navigatiestructuur worden gebruikt. Dit om de usability optimaal te benutten. Elke pagina wordt visueel versterkt door passende aantrekkelijke afbeeldingen. Dit in combinatie met het prettige gebruik van fonts en groottes. Zo lezen de stukken tekst goed weg. Door het kleurgebruik en de duidelijke structuur wordt een vertrouwd en overzichtelijk beeld neergezet.

Een review van een tevreden klant: https://www.feedbackcompany.com/NL-NL/review/Next-Buzz/1649268.html

Govaert makelaardij

Govaert

Een logo met tagline welke in een oogopslag weergeeft wat Govaert doet. De headerimage is persoonlijk spontaan en schept visueel een vertrouwelijke uitnodigende indruk. Door middel van duidelijke koppen is zonder alles inhoudelijk te lezen, goed te scannen naar wat je zoekt zonder dat dit teveel moeite kost. Afhankelijk van wie je doelgroep is wordt usability daarop afgestemd.

Qua kleurgebruik hebben we naast alle kleurrijke foto’s de kleuren van het logo aangehouden om het rustig en herkenbaar te houden. Door het gebruik van witruimtes om de knoppen en de ietswat andere vorm van de knoppen vallen de knoppen op een manier op zonder uit de toon te vallen.

Interessante weetjes en verwachtingen:


Ondersteuning ook na de oplevering van je website

We hebben veel kennis en jarenlange ervaring in huis, waardoor we je ook na de oplevering van je website kunnen blijven ondersteunen. Uit ervaringen van onze klanten blijkt dat zij dat ook waarderen. Daar zijn wij hartstikke trots op! Daarnaast hebben we een netwerk van partners waardoor we ook diensten die buiten onze expertise vallen erbij kunnen halen en hier snel mee kunnen schakelen. Wil je ook een visueel aantrekkelijke website? Neem dan contact met ons op.

bel of mail ons!

patricia de jong over ons

Patricia de Jong Vormgeefster

Onderwerpen

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ga omhoog