Optimaliseer je website voor je doelgroep, dan volgt Google vanzelf

Geplaatst op 14 februari 2016 in Alles tonen, Online marketing

OPTIMALISEER JE WEBSITE VOOR JE DOELGROEP, DAN VOLGT GOOGLE VANZELF

hekwerkleverancier-met-honderden-locaties-in-Nederland
Een hekwerkleverancier met honderden locaties in Nederland?

Jammer genoeg zie ik dat websites teveel gericht zijn op de zoekmachine. Het doel heiligt alle middelen. Het veroveren van een hoge positie in Google lijkt belangrijker geworden dan het schetsen van een eerlijke verwachting naar de bezoeker. Die tactiek werkt op de korte termijn misschien, maar als gebruiksvriendelijkheid en relevantie uitblijven dan val je op de langere termijn door de mand. Ook bij Google. Graag licht ik dit verder toe in deze post.

De zoekmachinegebruiker

Het mag geen verrassing heten dat Google sinds jaar en dag de meest gebruikte zoekmachine is voor Nederlanders. Het succes van deze zoekmachine valt enerzijds te verklaren door de eenvoud van het gebruik. Zo weten zowel jongeren als senioren hoe zij kunnen googelen. Anderzijds is de betrouwbaarheid van de zoekresultaten bepalend voor het succes van Google. De manier waarop wij zoeken is hierdoor de afgelopen pak ‘m beet 15 jaar compleet veranderd. Wij verwachten anno 2016 dat zoekresultaten:

wie-gebruikt-er-nog-een-gouden-gids
De papieren Gouden Gids bestaat dus toch nog!

1. Relevant en gepersonaliseerd zijn.
2. Dynamisch en actueel zijn.

De gebruiker komt hierbij op de eerste plaats. De rest volgt vanzelf. Volgens Kaspar Szymanski, die jarenlang werkzaam was binnen het Google Search Quality team, is dit de belangrijkste les uit zijn carrière bij Google. Deze uitspraak is veelzeggend over zoekmachineoptimalisatie of seo. Waar seo voorheen veelal draaide om trucs om de zoekmachine te misleiden, draait het bij seo tegenwoordig om de content zelf. Gevonden worden via de zoekmachine staat of valt met relevante en vooral goede content. Deze content is origineel en richt zich altijd primair op de bezoeker.

SEO richt zich op de relevante bezoeker van jouw website

Optimaliseer je jouw website voor de zoekmachine of voor jouw doelgroep? Ik ben overtuigd van het laatste. Onder zoekmachineoptimalisatie vallen al onze werkzaamheden die ervoor zorgen dat jouw webpagina’s beter gevonden worden. Door wie? Door jouw doelgroep via de zoekmachine. Immers, als je weet waar je doelgroep online naar op zoek is en welke zoektermen zij daarvoor gebruiken, dan kun je jouw aanbod daarop afstemmen.

Online gevonden worden door relevantie

Het gevolg van een geoptimaliseerde webpagina is niet zozeer meer bezoekers, maar vooral meer relevante bezoekers op je website terechtkomen. Het mooie daar van is, is dat zij zich sneller betrokken voelen bij jouw boodschap. Online vindbaarheid komt volgens ons tot stand als je relevant ben voor je online doelgroep. Hoe zorg je ervoor dat je relevant bent? Hieronder een paar open vragen die je hier wellicht verder in kunnen helpen:

In hoeverre is de webpagina afgestemd op mijn doelgroep (wekt het onderwerp de interesse van de doelgroep, is het onderwerp actueel en relevant)
Op welke onderwerpen (bijvoorbeeld een veelvoorkomend probleem of veelgestelde vraag die leeft bij de doelgroep) haak je in?
Hoe navigeer je de bezoeker naar de actie die je hem graag wilt laten ondernemen (bijvoorbeeld inschrijven nieuwsbrief)?

Door rekening te houden met de bovenstaande punten, vergroot je de kans dat jouw content converteert. Dit houdt in dat je content waardevol is voor je doelgroep. Die waardevolle content vertaalt zich in erkenning. De bezoeker schrijft zich bijvoorbeeld in op de nieuwsbrief, of deelt het artikel met anderen via sociale media. Ook reacties op het artikel of links van andere websites zijn voorbeelden van erkenning.

Vindbaar zijn, en nu?

Mobielvriendelijke label voor je website in GoogleGoed vindbaar zijn alleen is niet zaligmakend. Ieder onderdeel op je website heeft invloed op de gebruikservaring van je online doelgroep. Denk aan het ontwerp, de navigeerbaarheid en uiteraard de content. Bij het optimaliseren van je website houden we dus niet alleen maar bezig met zoektermen, maar beoordelen ook je geoptimaliseerde content een duidelijke boodschap en meerwaarde heeft voor jouw doelgroep. Bij Next Buzz vinden we het bijvoorbeeld belangrijk dat jouw bezoekers gemakkelijk de benodigde informatie kunnen vinden op ieder apparaat. Dus ook voor smartphones en tablets.

We helpen je hier graag mee. Je kunt contact met ons opnemen via info@nextbuzz.nl of bellen met 033 – 760 1960 voor het maken van een afspraak.

Joshua Beukers Online Marketeer

Onderwerpen

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Next Buzz BV info@nextbuzz.nl
Brabantsestraat 17 Amersfoort, 3812 PJ
Tel: 033 – 760 1960
Ga omhoog